neděle 25. května 2014

Kolik mám dluhů u bank?

Několikrát měsíčně u nás v Creditchecku zazvoní telefon  a proběhne rozhovor přibližně tohoto znění:

Creditcheck: "Dobrý den"Volající: "Dobrý den, potřeboval bych vědět kolik dlužím v bankách a leasingovkách."
Creditcheck:  "To jsou informace, které Vám jako dlužníkovi může dle zákona sdělit jen technický správce bankovního a nebankovního registru. Jděte na web ....... a postupujte podle jejich instrukcí."Volající: "Ano, tam jsem už byl/a. Ale moc tomu nerozumím a když tam zavolám, nedá se mluvit s nikým živým, jenom s plechovou hubou."
Creditcheck: "Bohužel, rádi bychom pro Vás něco udělali, ale není to možné. Nashledanou."Volající: "Nashledanou."

K výpisu z registru vede spletitá cesta

Čas od času se prostě dostaneme do situace, kdy chceme znát jaké informace o našich dluzích evidují banky, leasingové společnosti, některé splátkové firmy nebo například telefonní operátoři. Našim zákazníkům také doporučujeme s výpisy z registrů klientských informací aktivně pracovat. Pro zájemce o rychlý přehled jak se to s registry v ČR má doporučujeme přečíst jeden s textů ze série Důvěřuj, ale prověřuj s názvem  Credit bureau aneb úvěrové registry klientských informací.

Stručně řečeno, jde o informace mnohdy podléhající bankovnímu tajemství a v každém případě jsou to osobní informace ve smyslu zákona o ochraně osobních informací. Takže přístup k nim má opravdu jenom dlužník (dlužník = každý kdo má půjčené peníze) nebo někdo, komu dal dlužník písemný souhlas s nahlédnutím. Proto je cesta k takovým informacím spletitá.


Výpis je drahý

Jen málo na tom mění skutečnost, že provozovatelé všech třech důležitých registrů (bankovní registr, nebankovní registr a SOLUS) v posledních letech představili pro uživatele elektronické služby, díky kterým se kvůli žádosti o výpis nemusíte vydat na celodenní výlet do jejich úřadovny v Praze. Naposledy nedávno spustil provozovatel bankovního a nebankovního registru CRIF - Czech Credit Bureau, a.s. portál kolikmam .cz. Cena jednoho elektronického výpisu je 160 Kč, registry jsou dva, tj. zájemce zaplatí 320,- Kč. Připočteme-li  dalších 99,- Kč za SMS výpis z registru SOLUS, jsme na částce 419,- Kč. Pokud ještě zohledníme ztracený čas, rozhodně nejde o levnou záležitost.

Mohly by nám výpis dávat automaticky banky?

Možná to všichni ještě neví, ale souhlas s nahlížením do registru dal své bance každý komu v posledních cca 10 letech dali v bance na přepážce podepsat "nějaké lejstro".  Tak co kdyby to bylo třeba takto:

V nastavení elektronického bankovnictví by si každý uživatel měl možnost nastavit volbu "Chci 1x ročně výpis o mých závazcích vedených v registrech klientských informací". Kdo by zaškrtl ano, objevil by výpis z registrů vždy k 31.12. daného roku mezi ostatními výpisy.

Technicky by to nemělo být pro banky nic náročného, protože propojení s registry mají tak jako tak dávno vyřešené. Otázkou by zůstávala pouze cena za výpis. Ta by ale v každém případě měla být nižší. Předpokládáme, že banka dělající stovky tisíc dotazů ročně bude mít lepší cenu než jednotlivý žadatel.

Co myslíte? Líbilo by se Vám dostávat pravidelně výpis z registru přímo od banky? Byly byste ochotni za tuto službu zaplatit? Pokud ano, kolik? Napište nám svůj názor do komentářů  pod tento článek.